Michal Horáček - Horáček na Frýdecko-Místecku: Peníze musíme udržet v Česku

← Aktuality

Horáček na Frýdecko-Místecku: Peníze musíme udržet v Česku

19. 04. 2017

Dvoudenní cesta Michala Horáčka po Ostravsku a Frýdecko-Místecku, která začala 10. dubna, se týkala hlavně ježdění po úspěšných firmách. Kromě menších úspěšných firem zavítal Michal Horáček i k největším zaměstnavatelům tohoto regionu – firmám Hyundai a ArcelorMittal. Nevynechal ani dětský domov a domov pro seniory. „Při cestách po republice si čím dál tím více uvědomuji, jak je důležité, aby peníze zůstávaly v Česku, místo aby stovky miliard každý rok odtékaly každý rok ve formě dividend,“ uvedl Michal Horáček při debatě s primátorem Frýdku-Místku Michalem Pobuckým.

První zastávkou v pondělí byla firma Borcad Medical, která vyrábí porodní postele, gynekologická, transportní a dialyzační křesla. Firmu loni koupila skupina LINET Group, která je největším evropským dodavatelem zdravotnických lůžek. Zároveň se firmě v letošním roce podařilo proniknout na americký trh, od čehož si slibuje nárůst obratu až o 80 procent.

„Jedním z našich velkých problémů je samozřejmě pracovní síla. Potřebujeme svářeče a lakýrníky,“ říká personalistka firmy Kateřina Fulková. Nicméně jinak se firmě s tradicí od roku 1990 více než daří. Má vlastní design, vývoj i výrobu a v roce 2011 dokonce obdržela ocenění Reddot v kategorii produktového designu, což je zřejmě nejprestižnější ocenění, jaké lze v této oblasti obdržet.

„Hlavně jsem rád, že je zde celý proces včetně vývoje. To je naprosto klíčové pro to, abychom v budoucnu přestali být jen montovnou těch úspěšnějších. Právě takovéto firmy potřebujeme proto, abychom se vrátili mezi deset nejbohatších zemí světa, kam jsme před lety patřili,“ uvedl Michal Horáček.

Borcad Medical je také ukázkou toho, že i propuštění horníci z uzavřených dolů na Ostravsku mají šanci dostat dobrou práci. Několik horníků z dolu Paskov našlo práci právě ve firmě Borcad, kde oceňují jejich schopnosti a dovednosti.

Téma životního prostředí

Po návštěvě firmy se Michal Horáček přesunul na magistrát Frýdku-Místku, kde se setkal s primátorem Frýdku-Místku Michalem Pobuckým a jeho náměstkem Karlem Deutscherem. Řeč byla hlavně o problémech, které Frýdek-Místek řeší. „V prvé řadě je to obchvat. Rozhodlo se o něm už v 90. letech, ale bohužel doteď tu není, ačkoli situace s dopravou je čím dál tím horší,“ říká Pobucký. Hustota dopravy tak komplikuje život nejen věčnými dopravními zácpami, ale i vysokou mírou emisí. „Životní prostředí je tady problém číslo dvě. Nicméně nelze házet vinu na současný průmysl tady v okolí. Všechny firmy tady prošly nákladnou modernizací a v současnosti jsou jejich emise minimální. Problém je sousední Polsko, které si před lety vyjednalo výjimku a stále nemusí požadované limity emisí splňovat. Tuším, že příští rok jim tato výjimka vyprší, ale stejně bude trvat dalších několik let, než se dostanou na standardy, které platí u nás. Takže když zafouká vítr z Polska, tak je to tu skutečně intenzivně cítit,“ říká Pobucký.

Region by potom potřeboval výrazně více peněz na investice. Jedním z problémů je podle vedení města i nedostatečná ochota firem investovat ve svém okolí. Podle zastupitelů je na západě standard, že firmy masivně podporují i své okolí. V Česku se tak sice děje už také a zejména se to týká velkých korporací, ale pořád ne v takové míře jako na západě. Města a kraje potom musí vynakládat větší investiční prostředky například na sport, kulturu a další oblasti.

Peníze musí zůstat v ČR

„To je podle mého jeden z našich hlavních úkolů do budoucna. Zajistit, aby peníze zůstával v Česku a neodcházely za hranice ve formě dividend. Je nezbytné, aby se u nás reinvestovalo výrazně více prostředků než v současnosti,“ řekl Michal Horáček s tím, že ročně tímto způsobem opustí Českou republiku kolem tří set miliard korun.

Velkým tématem Frýdecko-Místecka a ostatně i celé České republiky je nedaleká automobilka Hyundai v Nošovicích, kam ostatně vedly další kroky Michala Horáčka. „Je jednoznačně dobře, že se zde tato firma usídlila. Z Frýdku pochází řada lidí, kteří přišli o práci v důsledku zavření dolu Paskov. Tito lidé často našli práci právě v této automobilce,“ shrnuje Pobucký.

Z magistrátu se Michal Horáček vydal přímo do diskutované automobilky. Ta na jednu stranu nezpochybnitelně poskytuje práci buď přímo, nebo v subdodavatelských firmách cca deseti tisícům lidí, kteří mají většinou velmi dobrou mzdu. Zároveň patří k největším plátcům daně z příjmu právnických osob v ČR a také se jedná o největší zahraniční investici v dějinách České republiky. Předmětem kritiky pak bývají investiční pobídky, které korejská firma do začátku dostala, a také fakt, že v Česku sice probíhá celý výrobní proces, ale výzkum a vývoj skupiny Hyundai se nachází v Německu.

Uvítání od prezidenta

Při příjezdu čekalo Michala Horáčka velkolepé uvítání od samotného prezidenta společnosti Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC) Choi Dongwoo. Pak následovala prezentace historie českého závodu a následně prohlídka výrobních provozů, od lisovny, kde vznikají díly karoserií, až po zkušební trasu, na které se testuje každý jednotlivý vůz.

„Od samého začátku jsme se snažili o zcela odlišný přístup. Takže například stromy, které byly v prostoru budoucí firmy, se nekácely, ale byly přesazeny nebo zachovány. Celkově jsme přesadili více než 1100 stromů,“ říká PR ředitel HMMC Petr Vaněk. Diskutovanou položkou jsou také mzdy, které v HMMC dosahují velmi vysokých hodnot. Průměrná mzda v dělnických profesích je 34 512 korun, přičemž celková průměrná mzda je 37 457. Z hlediska národnostní struktury zaměstnanců převažují v drtivé většině Češi, kterých v závodu pracuje 97 procent.

„Je nesmysl, když se říká, že jakmile firma vyčerpá investiční pobídky, přestěhuje se jinam. Celkově jsme zde již investovali přes 1,5 miliardy eur, přičemž je dobré zmínit, že pobídky skončily v roce 2011. Za dobu existence HMMC v Česku jsme se státu na daních už dvakrát zaplatili,“ říká Vaněk. Zároveň připomíná, že jedním ze slibů státu při příchodu HMMC do Česka bylo, že vybuduje vysokoúrovňové křížení, které by umožnilo lepší dostupnost dálnice. V současnosti stačí jedna banální nehoda na přivaděči a pro HMMC to z hlediska proudění materiálu jedním směrem a hotových aut druhým směrem představuje obrovský problém. „Je to už 11 let, ale pořád neexistuje ani stavební povolení,“ říká Vaněk.

Nesmíme zůstat v pozici montovny

Při prohlídce továrny a také při debatě s managementem se řeč často točila právě kolem investičních pobídek. „Je to dost obtížné téma. Na jednu stranu je nepochybně dobře, že je tady firma jako tato, která poskytne jistou práci obrovskému množství lidí za velmi dobrou mzdu. Na druhou stranu si nemyslím, že právě tohle je budoucnost. Kdyby tady byly vývoj a výzkum, je to něco jiného. Jenže většina lidí zde potřebuje jen minimální kvalifikaci. Pro řadu lidí teď asi není jiné východisko. Ale jsem toho názoru, že bychom měli posílit zejména vzdělávací systém, abychom mohli sami zakládat firmy s vysokou přidanou hodnotou. Je to úkol na dlouho dopředu, ale musíme se tou cestou vydat,“ řekl po návštěvě továrny Horáček.

Na závěr dne pak proběhla beseda s občany, na kterou opět dorazily desítky lidí. Dotazy se týkaly například toho, jak chce Michal Horáček dále vést svou kampaň a zda bude vidět například na billboardech. „Dost lidí mi říkalo, že se o dnešní besedě dozvěděli na poslední chvíli a že o mé návštěvě zkrátka nebylo moc slyšet. Jistě, mohl jsem Frýdek-Místek oblepit billboardy, zaplatit si inzerci ve všech místních novinách a rádiích. Jenže stálo by to hromadu peněz, které patří mně a mojí manželce. Takové peníze se vždycky utrácí hůř. Navíc kdybych to zadal nějaké agentuře, tak budu jako sušenka nebo jogurt. Já jsem radši, když sem můžu normálně přijet, dorazí za mnou ti lidé, které to skutečně zajímá, ať už jsou to příznivci nebo odpůrci, a normálně si s nimi promluvit z očí do očí. Takový kontakt je pro mě nejcennější,“ řekl Horáček.